Saturday, March 15, 2008

Isacs resa

Hur mycket förstår en ponny? Jag har berättat för Isac att han ska flytta; och varför, och att jag är så glad att jag hittat den familj som kan erbjuda honom det han vill ha. Hans nya kompis Prince har blivit ensam och väntar på honom i en stor lösdrift i Kainulasjärvi. Det ligger 46 mil från Lycksele, i Tornedalen, strax söder om Pajala i närheten av Korpilombolo och Kulmungi.


Jag var väl inte precis som vanligt. Men Isac som brukar känna på sig när det är något på gång och jaga upp sig var alldeles lugn och trygg hela förmiddagen medan vi väntade på familjen Sundström.


Så här såg det ut när vi träffade Sundströms första gången: Isac och tre hästmänniskor i ponnystorlek :) Jag, Anna och Ellen när de var hos oss i början av februari. Ellen har de rätta generna för att kunna rida ponny hela livet utan att bli för stor!


Ellen och Isac på den första ridturen i februari


Isac nya kompis Prince och hans nya "stormatte" Anna. Prince är en korsning mellan Amerivan Bashkir Curly (ABC) och arab. Prince hanteras enligt en indianinspirerad NH som familjen lärt sig av "grannen" Anders Henriksson i Kulmungi, Europas största uppfödare av ABC-hästar. Det innebär att Isac kommer att få lära sig engelska :) eftersom de kommunicerar med och styr hästarna med rösten!
(foto Sundström)

Pappa Micke på marken och Jocke (elev hos Anders i Kulmungi) på Prince under utbildning. Jocke rider i grimma.
När familjen hämtade hem Prince hade han tråkiga erfarenheter och var farlig för både sig själv och andra. Med hjälp av Anders och Jocke arbetade de mycket med Prince som fick tillbaka sitt förtroende för människor. Familjen fick "världens härligaste häst"!
(foto Sundström)

Ellens storebror Kristoffer med Prince i korallen i Kulmungi.
(foto Sundström)

Anders och en av hans ABC-hästar. Bilden är lånad från Anders Henrikssons hemsida www.kulmungi.se Han har flyttat sin verksamhet så nu finns han inte lika nära familjen, men gå in på hemsidan och klicka på "photoalbum" så får ni se vilken typ av ridning som väntar Isac.

Bye bye dressyrprogram och hinderbanor i ridhus :)


(Tack familjen att jag fick lägga ut lite bilder, jag vet att det är många därute som följer Isacs liv och leverne :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home