Sunday, April 13, 2008

Hur får man barn hästintresserade????


Visst vore det underbart att dela intresse med sitt barn?!!
Jag har sett många förväntansfulla (och sedan lidande) mammor vid sidan av sina växande barn..... hihihi. Men för att mota Olle i grind tänkte jag arbeta hårt med mitt barns framtida intresse, - alltså hästar.
Har funderat och grubblat och arbetat på olika sätt och nu känner jag mej mogen för att publicera detta arbetssätt som hittintills lyckats (vänd er till Susanne för barn över 10 år) :)

Det gäller att börja tidigt, när barnet inte kan gå så gäller det bara att hålla mat och sovklockan och du kan utan problem befinna dej i stallet. När barnet sedan börja röra på sig så fixar man olika begränsningsåtgärder på lämpliga platser så att du kan utföra det du önskar. De fasta tiderna gäller än..... Att rida runt barnvagnen roar både vaket barn och häst, en stund iaf. Att rida med Mamma är också kul men det är trångt i sadeln. Att åka vagn är sövande, men hur är det när man ska joura? Här nedan kommer jag att pressentera ett välutvecklat flerstegssystem med flera patenterade lösningar för att utföra joursysslor.

Tar gärna emot tips om hur detta kan vidareutvecklas när barnantalet blivit 2.....

Hursomhelst så bjuder höladan in till många olika aktiviteter, tillatt börja med: -damm och sportillvänjning i tidig ålder, samt förvaring medan man springer fort till hagen. (SJ kragar är mkt bra att stoppa barn i, med några höstrån i den undviker man att barnet äter skräp). När ålder är högre så är det riktigt kul att klättra och kasta hö. (Mamma får tillvänjning på damm och sporer, en så kallad antikroppsuppdatering)

Sedan kan det vara bra att barnet börjar tycka att det är tråkigt att vara i höladan ty då känner det högre motivation för nästa steg och man kan kanske undvika endel problem.

Jag kommer att ha kurser i detta ämne och även utbilda mammor i flera steg, för att få kalla sig hästmamma måste man uppgradera sig 1 ggn/år och det kommer att kosta ett barnbidrag. Välkomna!

Vid senare dokumentationstillfälle kommer jag att delge några av bieffekterna av att ha häst och småbarn som t.ex.trötthet, trötthet, tidig morgon, sen kväll, trötthet, trötthet, kort tålamod, dåligt samvete, glädje, smutsigt barn, spån och hö överallt m.m. Men känslor är till för att möta och sedan gå vidare,alltså inte hänga kvar i, så varför stanna i just känslan trötthet? Man kan lika gärna stanna längre i umgänget med glädjen och sedan välkomna nästa känsla av trötthet, man vet ju att den inte kommer att vara forever...

Hoppas att ni får många bra tips fram till 3 år iaf.... ;)

/Mamma Carin

Eftersom min datatid inte är så lång frågar jag paparazzi om bilderna går att vrida, har inte hunnit lära mej det :)

2 Comments:

Blogger Paparazzi said...

Heja Carin! Att utbilda sin dotter till hästfanatiker verkar jag ha lyckats med... jag är nu inne på hur man botar trötthet, trötthet, trötthet; man skaffar en ponny stor nog åt sig själv och snäll nog för dotter på 12 år att sköta och rida lite mer självständigt; och vips har man en medryttare som inte kan tacka för sig och dra hur som helst :-) Problemet just nu är bara lite mer konkret; har inte funnit ponnyn ännu...

Du kan rotera dina bilder i mappen där du har dem i datorn innan du publicerar dem. Om det inte är en baktanke att vi ska vända och vrida på våra halsar precis som pållarna i lösgörande syfte??

haha/
Sus

8:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jo jag kan vrida bilden före den e på bloggen, men nu efter då??? :)/carin

10:59 AM  

Post a Comment

<< Home